Novinky

Češi míří na Tour de Ski s novým servisním kamionem

Česká reprezentace v běžeckém lyžování míří na Tour de Ski s novou zbraní. Od prosince má totiž k dispozici vlastní servisní nákladní vůz, o který usilovala poslední dva roky. „Jedná se o velký milník v zabezpečení našeho týmu, který usnadní práci zejména servismanům. Teď mají zázemí srovnatelné s velkými týmy," říká Lukáš Sacher, ředitel Úseku běžeckých disciplín Svazu lyžařů ČR.

Servisní vůz zakoupil Svaz lyžařů ČR od švýcarské reprezentace, se kterou o tom začal poprvé jednat před dvěma lety. Několik posledních měsíců pak komplikovala získání auta složitá situace způsobená nejen koronavirovou pandemií, ale také postavení Švýcarska mimo Evropskou unii. Proto měl český tým náklaďák poprvé k dispozici až v Drážďanech.

„Auto bylo uvedeno do provozu v roce 2012. Na délku měří necelých 11 metrů, široké je 2,5 m a vysoké 4 m. O speciální vnitřní vestavbu se postarali už Švýcaři, kteří vytvořili šest pracovních míst, vybavili auto odsáváním vzduchu i boxem na lyže, do kterého se vejde 290 párů. Abychom vůz mohli využívat, potřebujeme ho v místě závodu připojit na elektřinu, proto s sebou vozíme 70 metrů různých kabelů," popisuje Martin Blaschke, šéf českého servisního týmu.

Servisní kamion měla reprezentace poprvé k dispozici při závodech Světového poháru v Drážďanech, odkud si čeští lyžaři přivezli skvělé výsledky. První skutečně ostrou zkouškou ale projde až při blížících se závodech Tour de Ski, které nejsou náročné pouze pro závodníky, ale i pro členy servisního týmu – od 1. do 10. ledna budou připravovat lyže na 16 závodů, čekají je pouze dva volné dny a zvládnout budou muset i přesuny mezi závodními lokalitami.

„Pro naši práci má servisní náklaďák tři zásadní přínosy – šetří nám čas, energii a také zdraví. „Teď už nemusíme všechno přenášet v bednách z dodávek do buněk, kde jsme mazali lyže, všechno stále vybalovat, zabalovat a vybíhat z tepla do zimy," vysvětluje Blaschke.

Zatímco týmy z Norska, Švédska, Finska či Ruska mají k dispozici dvoupatrové kamiony, které se vysouvají do stran i směrem vzhůru, velkou výhodu v nich Blaschke nespatřuje. „My máme to samé, co oni, jen v menší verzi. Větší týmy zkrátka potřebují více servisních míst. V tom praktickém hledsiku není velký rozdíl, v tom finančním samozřejmě ano. Stejně tak je potřeba více času na přípravu a zabalení. My máme všechno připravené za pár minut. V tomto ohledu je náš kamion sice nejmenší, ale nejlepší," uzavírá Blaschke.

Top